01
Ιούν 2022Πως ένα λογότυπο «κουβαλά» μαζί του ολόκληρη την κουλτούρα μιας επιχείρησης
Posted by admin / in ARoTro News / No comments yet
Με μεγάλη μου λύπη διαπιστώνω σχεδόν καθημερινά, μέσα από συναντήσεις με πελάτες και συνεργάτες, πως σχεδόν οι μισοί δε δίνουν μεγάλη βαρύτητα στο λογότυπό τους. Η πιο συχνή φράση που ακούω μάλιστα είναι: «έλα μωρέ, μια χαρά είναι το λογότυπο μου». Όχι, δεν είναι μια χαρά! Έχει τα μαύρα του τα χάλια.
Όχι επειδή είναι άσχημο, κάθε άλλο, μπορεί να είναι πανέμορφο. Το πρόβλημα είναι πως τις περισσότερες φορές το λογότυπο δεν έχει καμία σχέση με την ταυτότητα της επιχείρησης. Δε φωνάζει το μήνυμα της, δε δηλώνει το σκοπό της, δε μεταφέρει τη φιλοσοφία της.
Ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα παγκοσμίως είναι αυτό της Apple. Αυτό θα προσπαθήσω να αναλύσω λοιπόν για να σας αποδείξω τον παραπάνω συλλογισμό μου.
Let’s go back
To 1976, o Steve Jobs, ο Steve Wozniak και ο Ronald Wayne, ξεκίνησαν να πουλούν τον πρώτο χειροποίητο υπολογιστή τους με όνομα Apple I, ο οποίος μάλιστα είχε απορριφθεί από την HP. Την ίδια χρονιά, ο Jobs και ο Wayne σχεδίασαν το πρώτο λογότυπο της επιχείρησης που ουσιαστικά παρουσίαζε τον Ισαάκ Νιούτον κάτω από μια μηλιά.
Αργότερα προσέλαβαν τον Rob Jannof για να σχεδιάσει ένα πιο απλό λογότυπο κι έτσι προέκυψε το πολύχρωμο μήλο το οποίο “γιόρταζε” την επιτυχία του υπολογιστή Apple II στην αγορά, ο οποίος είχε και έγχρωμα γραφικά. Εξού και η πολυχρωμία του λογοτύπου.
Το δαγκωμένο μήλο:
- Βοηθά στο να μη θυμίζει… τοματίνι!
- Τιμά τον μαθηματικό Alan Turing, πατέρα των υπολογιστών που αυτοκτόνησε τρώγοντας ένα μήλο με δηλητήριο.
- Παραπέμπει στο προπατορικό αμάρτημα οπότε είναι ταυτόχρονα και «πιπεράτο».
Το 1998, όταν και κυκλοφόρησε ο πρώτος iMac, το λογότυπο έγινε μονόχρωμο γιατί πίστευαν πως θα έδειχνε άσχημα πάνω στον υπολογιστή αν ήταν πολύχρωμο.
Σήμερα το λογότυπο είναι ασημένιο ντεγκραντέ, κάτι που το καθιστά πολύ ευέλικτο και μπορεί να τοποθετηθεί πάνω σε όλα τα προϊόντα της Apple, όπως ήθελε εξ’ αρχής να συμβεί και ο Steve Jobs.
Συμπέρασμα
Αν παρατηρήσει κάποιος καλά την μετατροπή του λογοτύπου, θα δει πως η αρχική αλλαγή του αντικατοπτρίζει την φιλοσοφία όλης της επιχείρησης. Ξεκίνησε με ένα λογότυπο που είχε πάνω τα πάντα. Δέντρο, μήλο, ανθρώπινο στοιχείο, γράμματα, περιβάλλον, έδαφος… και απ’ όλο αυτό κράτησε μόνο το μήλο!
Αφαίρεσε όλα τα περιττά στοιχεία και στόχευσε στην απλότητα. Μια φιλοσοφία που χαρακτηρίζει ακόμα και σήμερα την Apple και δείχνει πως ένα λογότυπο δεν είναι απλή υπόθεση. Είναι κάτι που κουβαλά μαζί του όλη την κουλτούρα της επιχείρησης.
Ένα λογότυπο λοιπόν για να θεωρηθεί επιτυχημένο, θα πρέπει να διαθέτει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Nα προκαλεί τα συναισθήματα, τις αξίες και το αντικείμενο σύμφωνα με την αντίληψη της εκάστοτε επιχείρησης, με προφανή (παράδειγμα λογότυπο Puma) ή έμμεσο τρόπο (παράδειγμα λογότυπο Nike).
- Να είναι καλαίσθητο.
- Να είναι διαχρονικό.
- Να είναι μοναδικό, πρωτότυπο και άμεσα αναγνωρίσιμο ώστε ν’ αποφεύγεται η σύγχυση με λογότυπα άλλων επιχειρήσεων.
- Να είναι καθαρό και ευδιάκριτο σε πολύ μικρή κλίμακα (~1cm).
- Nα μη χάνει την αναγνωρισιμότητα του σε ασπρόμαυρη κλίμακα.
- Να προσδιορίζεται από σαφή όρια.
- Nα «κρύβει» ένα μήνυμα ορατό σε 1η ή 2η ανάγνωση.
- Το δικό σας λογότυπο έχει όλα τα παραπάνω;